۱۳۸۸ اسفند ۱۰, دوشنبه

هزینه های زندگی در ترکیه

همانطور که وعده داده بودم در این مقاله به هزینه­های زندگی در ترکیه خاهم پرداخت.
حقیقت این است که ترکیه نیز به مانند هر جای دیگر دنیا و بنا به سلیقه­های افراد هزینه­های خاص خود را دارد و افراد بر اساس سلیقه­های گوناگون می توانند هزینه­های خود را تنظیم کنند.
در همین ابتدا بگویم که انرژی در ترکیه بسیار گران است. من هزینه­ها را بر اساس لیر ترکیه و گاهن بر اساس دلار می نویسم. به احتمال زیاد در حال حاضر هر لیر ترکیه برابر با 700 تومن ایران است.
کرایه­ی خانه نخستین و مهمترین هزینه هست. در ترکیه چند نوع خانه وجود دارد؛ خانه­های کوموری، خانه­های سیستم مرکزی و خانه­های گاز کشی شده. خانه­های کوموری هم دو نوع هستند؛ یک نوع آن در خود آپارتمان سیستم مرکزی دارد و می توان زغال سنگ را در مخزنی که تعبیه شده است ریخته و خانه را گرم کرد و در نوع دیگر آن باید بخاری زغال سنگی داشته باشید و هر اتاق را جداگانه گرم کنید. در این خانه ها آب­گرم وجود ندارد و برای داشتن آب­گرم باید آبگرمکن گازی نصب کنید در این صورت هم در حمام و هم در آشپزخانه آب­گرم خاهید داشت. اما اگر بخاهید فقط حمام­تان آب­گرم داشته باشد می­توانید آبگرمکن گازی یا برقی نصب کنید. در خانه­های سیستم مرکزی باز هم آب­گرم نخاهید داشت اما زمستان راحتی را خاهید داشت و سرایه­دار خانه زغال سنگ را به اندازه­ی لازم در محل بزرگی که در هر ساختمان تعبیه شده است قرار خاهد داد و در این خانه ها همه­ی اتاق­ها را می توانید گرم کنید. خانه­های گاز کشی شده هم همانند خانه­های ایران هستند و بر اساس مصرف گاز هزینه خاهید داشت.

کرایه خانه:
کرایه­ خانه در ترکیه از شهری به شهر دیگر متفاوت است. مثلن در برخی شهرها کل کرایه­ی یک سال را از شما خاهند گرفت و در برخی شهرها ماه به ماه باید پرداخت کنید. با توجه به این که من در شهر نیده ساکن بودم اطلاعاتم محدود به همین شهر است. شهر­های دیگر هم تقریبن همینطور هستند و فقط در کایسری کرایه­ها گران بوده و مبلغ کل یکسال را هنگام اجاره از شما طلب خاهندکرد.
کرایه خانه­ها بر اساس نوع خانه تغییر می کنند اما حداقل کرایه در نیده 150 لیر ترک هست و این مبلغ تا 350 لیر در نوسان است. در خانه­های سیستم مرکزی سالانه مبلغ 700 تا 1000 دلار پول زغال سنگ باید پرداخت کنید و این مبلغ جدای از کرایه­ی ماهیانه هست.

هزینه­های ضروری مربوط به خانه:
همانطور که گفتم انرژی در ترکیه بسیار گران است به همین دلیل در مصرف انرژی باید کاملن دقت و صرفه جویی کرد. و هر ساله بر مبالغ آب و برق و گاز افزوده می شود. آب خیلی گران نیست. برای پخت و پز در هر دو ماه حداقل یک کپسول گاز نیاز دارید و هر کپسول گاز 50 لیر ترک است. در هر ماه حداقل 25 لیر ترک برای برق باید بپردازید البته این برای یک خانوار 4 نفره حداقل به 80 لیر افزایش پیدا می کند. و برای آب در ماه حداقل 10 لیر ترک باید بپردازید که این هم برای یک خانوار 4 نفره حداقل 30 لیر می شود. و اگر بخاهید از آبگرمکن گازی برای حمام استفاده کنید باید در هر ماه دو کپسول گاز را نیز برای آن در نظر بگیرید. اگر خانه­ی کوموری اجاره کنید در سال حداقل به یک تن ونیم زغال سنگ نیاز دارید که برای این مقدار حداقل باید 700 لیر ترک در نظر بگیرید. در خانه­های سیستم مرکزی همانطور که گفتم سالانه 700 تا 1000 دلار پول باید برای سوخت زمستان پرداخت کنید. و در خانه­های گاز کشی هزینه­ی گاز در تابستان هر ماه حداقل 20 لیر اما با شروع سرما این مبلغ تا 250 و حتی 300 لیر افزایش پیدا می­کند.

هزینه­های ضروری خارج از خانه:
تلفن از ضروریات زندگی شما در ترکیه هست برای این که با یک تلفن ممکن است کار شما بسیار جلو افتد و اگر تلفن نداشته باشید ممکن است شانس بزرگی را از دست دهید. به غیر از همه­ی این مسائل در قرن حاضر تلفن از ضروریات زندگی بشری است. تلفن نیز مانند انرژی در ترکیه بسیار گران است. قبل از این که هزینه­های تلفن را بگویم به این نکته اشاره کنم که گوشی شما در ترکیه به مدت 2 تا 4 هفته کار خاهد کرد. چون ترکیه سیستم ریجستری دارد و تلفن­هایی که مالیات نپرداخته­اند و به صورت قاچاق وارد این کشور شده اند مدت محدودی کار خاهند کرد. البته مغازه­هایی وجود دارند که به صورت غیر قانونی قفل این تلفن­ها را می شکنند و این کار از 10 لیر تا 40 لیر برای شما هزینه خاهد داشت و این بسته به مدل گوشی شماست. تلفن در ترکیه مانند تلفن­های ایرانسل در ایران است و شما باید هر سری کارت خریده و رمز خود را وارد کنید تا بتوانید از تلفن استفاده کنید. سه نوع اپراتور در ترکیه وجود دارد؛ تورک سل، وودافون و آوآ. از بین این سه اپراتور، تورک سل گران­ترین است و آوآ ارزانترین. من آوآ استفاده می کردم و از آن راضی بودم. به همین دلیل این تلفن را پیشنهاد می­دهم. البته متاسفانه ظاهرن ترکیه دیگر به ایرانی­ها خط تلفن نمی­فروشد اما نگران نباشید می­توانید تلفن تهیه کنید. برای تلفن هم حداقل در ماه 15 لیر هزینه خاهید داشت به شرط این که خیلی رعایت کنید خیلی خیلی و خیلی. برای خانه هم می توانید تلفن بخرید و این تلفن هزینه­ای برای خرید ندارد فقط در ماه اول هزینه­ی نصب خاهید داشت که مبلغش حدود 12 لیر است و پس از آن ماهانه 10 لیر به طور ثابت تلفن خانه­ی شما هزینه خاهد داشت و باقی بسته به مقدار مکالمه­ی شما خاهد داشت. اینترنت هم برای عده­ای ضروری و برای عده­ای بود و نبودش فرقی نخاهد داشت. برای آنها که اینترنت برایشان ضروری است باید بگویم اینترنت در ترکیه بر اساس مقدار مصرف است. کمترین مقدار مصرف 4 گیگابایت در ماه است. سه نوع اینترنت می­توانید بخرید؛ 4گیگابایت، 8گیگابایت و نامحدود. پیشنهاد من این است که اینترنت نامحدود انتخاب کنید چون در صورت مصرف بیش از اندازه­ای که درخاست کرده­اید هزینه همان به مقدار نامحدود خاهد بود و بعضن حتی بیشتر ازآن. اینترنت از 25 لیر شروع می­شود و تا 45 لیر ادامه دارد. یعنی اینترنت نامحدود در ماه 45 لیر است.

هزینه­های ضروری غذایی:
هزینه­ی آشپزخانه در ترکیه را می توان با همان هزینه­های آشپزخانه در ایران مساوی دانست و تقریبن مواد غذایی قیمت یکسانی دارند. البته به دلیل این که من الان از قیمت­ها در ایران مطلع نیستم و ایران سالانه تورم بالایی دارد ممکن است ترکیه ارزانتر از ایران هم باشد اما تا جایی که می دانم تقریبن قیمت­ها یکسان هستند به جز برنج که اگر برنج خور هستید سعی کنید این ماده­ی غذایی را برایتان از ایران ارسال کنند. اما به طور کلی می توان گفت هزینه­ی آشپزخانه در ترکیه در ماه 150 لیر است. البته این هم مشروط بر این که گوشت کم بخرید و برنج نخرید و بعضی از اقلام غذاییتان از ایران آمده باشد وگرنه که مبلغ دو برابر می شود. 150 لیر برای دو نفر کافی است به شرط رعایت و این که هر چه دلشان می­خاهد نخورند.

هزینه­های حمل و نقل:
این هم از موارد گران در ترکیه هست و هیچ سازمانی به شما در این مورد هم به مانند تمامی موارد بالا کمک نخاهد کرد و شما برای کارهای اداری مجبور به مسافرت هستید و گاهن با توجه به فشارهای روحی نیز مجبورید سفر کنید. قیمت بلیط اتوبوس از نیده یا کایسری یا نوشهیر برای آنکارا برای هر نفر 50 لیر رفت و برگشت است و برای استانبول رفت و برگشت 100 لیر. از شهرهای فوق تا آنکارا 4 ساعت و نیم و برای استانبول 12 ساعت در اتوبوس خاهید بود. تاکسی در ترکیه بسیار گران است. مثلن از ترمینال آنکارا تا دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل حداقل 25 لیر باید پرداخت کنید. اتوبوس و مینی بوس و مترو هم در ترکیه وجود دارند و قیمت ها شهر به شهر تفاوت می کنند ولی حداقل قیمت یک لیر و حداکثر آن برای این وسایط نقلیه­ی عمومی 3و نیم لیر است.

هزینه­های دارو و درمان:
در برخی از شهرهای ترکیه مثل نیده درمان و در برخی موارد دارو رایگان است، البته برای پناهجویان. اما در برخی شهرها نه درمان و نه دارو هیچکدام رایگان نیستند. درمان و دارو هم در ترکیه بسیار گران هستند. مثلن ویزیت یک پزشک در ترکیه 100 لیر است و دارو هم بستگی به نوع و مقدار آن دارد و اگر نیاز به آزمایش و رادیولوژی و این مسائل هم که باشد دیگر سرسام­آور می شود. برای این بخش نمی توان هزینه­ای را حتی به طور نرمال در نظر گرفت. ولی دندانپزشکی تقریبن از ایران ارزانتر است.

هزینه­های خرید لباس و یا هر گونه موارد دیگر:
ابتدا این را بگویم که اگر اهل خرید هستید ترکیه شما را ورشکست خاهد کرد چون حذف صفرها از واحد پولی ترکیه تاثیر روانی دارد. در ابتدا متوجه این موضوع نمی شوید چرا که قیمت­ها را با پول ایران مقایسه می­کنید اما کم کم فراموش می­کنید و یا بهتر بگویم عادت می­کنید به این که دیگر در ایران نیستید و به همین دلیل ممکن است هزینه­های شما بالا برود. در ترکیه دائم حراج­های گوناگون می بینید و دائم هوس خرید می­کنید چرا که واحد پولی ترکیه هم در مقدار خرید شما تاثیر روانی خاهد داشت پس مراقب این بخش باشید و خیلی هوس خرید لباس نکنید و یادتان باشد وقتی که می­خاهید به کشور سوم بروید محدودیت بار هم دارید. برای این بخش هم نمی توان مبلغی را عنوان کرد اما در هر صورت انسان نیازهایی دارد که باید برآورده کند و ممکن است هر بلایی سر لباس شما که از ایران آورده­اید بیاید پس نیاز دارید مبلغی هم برای این بخش در نظر بگیرید. و من حداقل ترین و نرمال ترین مبلغ را 20 لیر برای یک نفر در نظر می­گیرم.

هزینه­های جانبی:
افراد سیگاری در نظر داشته باشند که سیگار هم در ترکیه خیلی گران است البته شنیده ام در ایران هم گران شده است اما فکر می کنم همچنان در ترکیه گران­تر از ایران است و روز به روز بر مبلغ سیگار در ترکیه افزوده می­شود و سیاست خود ترکیه هم مبنی بر افزایش قیمت سیگار و مشروب است. ارزانترین سیگار در ترکیه قیمتی در حدود 3 و نیم لیر دارد. افرادی که تمایل به استفاده از مشروب را دارند هم باید بدانند مشروب هم در ترکیه بسیار گران است و روز به روز هم بر مالیات آن افزوده می شود. رستوران در ترکیه هم مانند همه جای دنیا بسته به مکان و نوع سرویسشان دارد. ارزان­ترین غذای رستورانی ساندویچ­های دونر هستند که از 3 لیر شروع می شوند و غذاهای پرسی در رستوران حداقل از 7 لیر شروع می­شوند.
و اما نکته­ی اول را در پایان بگویم؛ شما بعد از اجاره­ی منزل هیچ وسیله­ای را در آن نخاهید دید به همین دلیل یادتان باشد حداقل 1000 دلار باید برای خرید وسایل دست دوم برای یک زندگی پناهجویی نه یک زندگی که در ایران داشتید کنار بگذارید.

در مقاله­ی بعدی به روال کارهای اداری در دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، و نحوه­ی مصاحبه، پاسخ آنها و ادامه­ی کارها پس از گرفتن پاسخ، خاهم پرداخت.

۵ نظر:

  1. سلام ممنون از اطلاعات خوبتون.آیا در ترکیه امکان رهن خانه وجود دارد که از پرداخت اجاره راحت باشیم؟ لطفا در مورد وضعیت کار هم توضیح بدید.باز هم ممنون.

    پاسخحذف
  2. سلام
    من و همسرم قصد داریم برای زندگی از سپتامبر 2010 به استانبول برویم.
    آیا میتوان مراحل اقامت دایم را در همان 3 ماه اول که پاسپورت اجازه میدهد تمام کرد؟
    میتوانید در باره مراحل کار راهنمایی ام کنید؟
    پیشاپیش ممنون
    مریم

    پاسخحذف
  3. اصلن من نمی دونم منظور شما برای اقامت دائم در کجاست؟ اگر منظورتان ترکیه هست، تا انجا که من می دونم ترکیه اقامت نمی ده

    پاسخحذف
  4. سلام
    میشه کمک کنید من استیناف خوردم .الانم گیج گیجم ونمیدونم چکار کنم میشه کمکم کنید .ممنون میشم

    پاسخحذف
  5. سلام تو نیده کار هست؟

    پاسخحذف